«Інклюзивне
навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти
дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх
навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання,
з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких
дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивне навчання:
·
Ґрунтується на правах людини і принципах
рівності.
·
Спрямоване на всіх дітей і дорослих,
особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
·
Це процес усунення бар’єрів в системі
освіти та системі підтримки.
Основа інклюзивного
навчання
Всі учні:
·
Можуть навчатися різними методами і в
різний період часу.
·
Мають індивідуальні здібності й
особливості.
·
Хочуть відчувати, що їх розуміють і
цінують.
·
Мають різне походження і бажають, щоб їх
відмінності поважалися.
·
Пізнають скрізь.
Хто такі діти з
особливими потребами?
Термін «діти з
особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової
навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я,
розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в
Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з
особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
·
Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.
·
Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.
·
Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.
З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний
підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних
соціально — економічних обставинах.
Наше бачення
інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання
означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що
учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати
індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.
Якщо система освіти є
інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми
характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному
класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися
разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.
Переваги інклюзивного
навчання
Всі діти отримують
користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
·
Розвивати індивідуальні сильні сторони і
таланти.
·
Приймати всіх дітей без виключення в
загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
·
Працювати над досягненням індивідуальної
мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
·
Залучати батьків в процес навчання і життя
школи.
·
Розвивати культуру поваги і належності до
школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
·
Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
·
Позитивно впливати на школу, громаду та
поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Спільні дії
у впровадженні інклюзивного навчання.
·
Приймати
всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
·
Надавати
всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та
вчителям в разі потреби.
·
Дивитися на
кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
·
Створювати
навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги,
що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
·
Переобладнати
школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
·
Сприяти
сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації
·
Сприяти
підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
·
Формувати
команду — директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що
працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в
інклюзивному середовищі.
·
Підтримувати
виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо
майбутнього їхніх дітей.
Немає коментарів:
Дописати коментар